תוכנית עסקית מהווה 'תעודת זהות של העסק' והיא חיונית לבעלי העסק לחידוד, עשיית סדר ותכנון, בד בבד עם הותרת 'רושם ראשוני' משמעותי על שותפים פוטנציאליים ומשקיעים, החיוניים לא אחת לגיוס הון לפתיחת העסק / חברה.

תוכנית עסקית צריכה אמנם להיות מרשימה, אך חשוב לא פחות שהיא תהיה ריאלית ומאורגנת, היות והיא מעידה על מידת החיבור של כותביה למציאות, דהיינו – ניתוח המצב לאשורו תוך שנלקחים בחשבון תרחישים שונים, לא בהכרח חיוביים, וכן יכולת אנליטית, צורת חשיבה, יכולת תכנון וארגון, ביסוס הדברים, רצינות ואף מידת כנות וצניעות (לפחות במידה) המאפיינים אתכם.

אנו ממליצים בחום להיוועץ עם אנשי מקצוע מומחים במהלך כתיבת תוכניות עסקיות, אך בכל מקרה ריכזנו עבורכם דגשים וטיפים לכתיבת תוכנית שכזו, בין אם לבדכם, ובין אם בצמוד ליועץ.

איך כותבים תוכנית עסקית?

הבנת המטרות

מטרתה של התוכנית העסקית היא להניע את הקוראים לפעולה ולחבר אותם רגשית, בין אם לעסק, למותג, לבעליו, או במקרה הטוב – לכולם יחד.  ההנעה לפעולה הראשונה היא לגרום לקוראים להמשיך ולקרוא ולאחר מכן לבקש עוד פרטים ומידע. ההנעה לפעולה האופטימאלית היא כמובן החלטה של הקורא להשקיע כספים בעסק, הצטרפות כשותף וכיוצא באלו.

חיבור רגשי הוא מעט יותר סובייקטיבי, ובא לתאר את מכלול הרגשות שהקריאה מעוררת בקורא. רגשות שכאלו יכולים להיות הזדהות, נוסטלגיה, אמונה במוצר, רצון לקחת חלק ועוד. רגשות יכולים להיות גם שליליים כמובן, ויש תוכניות עסקיות המייצרות אנטגוניזם מסיבות מגוונות כגון: שפה גבוהה מדי המעוררת אי נוחות ותחושה של 'יומרנות', העדר צניעות בולט וצורם, 'חוסר חיבור למציאות' של התוכנית לתחושת הקורא, כתיבה לא ברורה וחזרתית, ועוד.

תקציר מנהלים קצר וקולע

תקציר המנהלים נועד לתמצת את השורות התחתונות של התוכנית כבר בתחילת התוכנית, על מנת לאפשר לקורא להבין את הרעיון הכללי בזמן קצר, ולהחליט באם הוא מעוניין להעמיק עוד. בהתאם, תקציר המנהלים צריך לעמוד על היקף של 2-3 עמודים, ויש לכתוב אותו רק לאחר סיום כתיבת התוכנית כולה. בחלק זה יש לתאר בקצרה את העסק, השירות או המוצר, את השוק וסביבת הפעולה, את ההזדמנות העסקית, תחזית ההכנסות והרווחים הצפויים (לפחות לתקופה הראשונה) וכן את מטרת גיוס ההון וסכום הכסף הנדרש, או לחילופין הרווח הצפוי לשותף הפוטנציאלי. לבסוף יש להציג את היזמים והשותפים הקיימים כיום.

יש להקפיד כי פרק זה יהיה קצר וברור, נוח ופשוט לקריאה, ובכל זאת יאפשר מבט מקיף מהיר על הדברים. השורות התחתונות הפיננסיות הן קריטיות בחלק זה ואין לדלג עליהן.

הצגה עצמית 'מנצחת'

כפי שכבר צוין, ההצגה העצמית בעלת השפעה מכרעת על החיבור הרגשי של היזם אליכם ועל היכולת שלכם להניע אותו לפעולה. משקיעים מעידים על עצמם כי בבואם להחליט האם להשקיע בעסק, לעתים קרובות הם מושפעים יותר מהיזם מאשר מהמוצר עצמו. חשוב לזכור כי אחרי הכול, זה לא רק הרעיון שמנצח, אלא בעיקר המבצעים שלו, אופן חשיבתם, כישוריהם, והדרך שהם בחרו להוציא את הרעיון לפועל, וכל אלו הם בעלי השפעה מכרעת על תפיסת הסיכויים להצלחת העסק המוצג. חשוב גם לדעת שהפגישה הראשונה עם המשקיע או השותף הפוטנציאלי, היא פעמים רבות זו שתכריע את תוצאות הגיוס, ולכן זה לא המקום שתרצו להגיע אליו ללא תכנון מוקדם ופיצ' מנצח. הקווים המנחים להצגה עצמית נכונה (באמצעות התוכנית הכתובה):

  • הגהה ועריכה

    שגיאות כתיב, פיסוק או טעויות הקלדה, או עברית/אנגלית לא נאותים, עלולים להעיד על חוסר רצינות ולעתים על איכות לא גבוהה. אם אתם נוטים לשגות בעניינים אלו, אל תחששו להעביר את התוכנית לאיש מקצוע בתחום, בטרם תציגו את התוכנית לגורמים חיצוניים.

  • עיצוב וצורה

    אף שנהוג לומר ש'התוכן הוא המלך', גם לנראות הכללית של המסמך יש משמעות. המסמך צריך להיות בעל נראות נאותה, מזמין לקריאה, ללא עודף כותרות והפניות, העשויות לשדר תחושה של עומס, ולעתים אף להרתיע את הקורא עוד בטרם ניגש לעיון רציני במסמך. העיצוב הגרפי עצמו ושפת המותג, מלבד עיצוב הטקסט בתוכנית, יעידו על אופיו הרציני, ולעתים גם החדשני/מקורי, של העסק והיזם. האסתטיקה, החדשנות, העקביות והאחידות, מעידות בעיניי רבים על רוח הדברים והקונספט.

  • ניסוח

    לעתים קרובות, גם בעיצוב גרפי מנצח, ולאחר עריכה מדוקדקת של לשון ושפת המסמך, עשויה תוכנית עסקית עדיין להרגיש לחלוטין 'לא קריאה' עבור הניצב מולה. טקסטים ארוכים ומורכבים, כתיבה מתפתלת, ניסוח משפטים שאינו ברור, כמו גם עיצוב מכביד המקשה על הקריאה, עשויים לפתח אצל הקורא אנטגוניזם למיזם או למוצר עצמו. חשוב להקפיד על ניסוח ברור, משפטים קצרים וקולעים, ולהימנע ככל הניתן מחזרות, פלפולים וכמובן, מחנפנות יתרה לקורא. אמנם כישורי השפה מותירים רושם, אך אין מדובר במסמך אקדמי הדורש התנסחות גבוהה ונפח טקסט גדול העשויים להעליב את הקורא או להתישו. זכרו, מטרתכם היא שהקורא יבין את כל המידע במלואו, ינוע לפעולה, ויתחבר רגשית ועסקית למוצר, ולא שיבין שאתם מבינים יותר ממנו.

  • לכל שאלה תשובה

    לקוראי התוכנית יכולות לעלות שאלות אודות היוזמה, המוצר, דרכי השיווק ו/או שאלות מחקריות אודות היקף השוק, מתחרים ועוד. נסו לשער מראש את השאלות המרכזיות שיעלו אצל הקורא, על מנת להשיב אליהן בדיוק במקום הנכון ובזמן הקריאה הנכון. המטרה היא להשאיר כמה שפחות שאלות פתוחות ובוודאי שבנושאים מהותיים. זכרו: הרעיון של התוכנית מלכתחילה, לכסות את רוב הנושאים והסוגיות הרלוונטיות להם, ולהראות כי ביצעתם עבודה מעמיקה הכוללת חשיבה.

********

מעבר לכך, ישנם כמובן אלמנטים ונתונים רבים נוספים שחשוב שייכללו במסמך, החל מהצגת העסק או היוזמה, השוק והסביבה העסקית, מאפייני לקוחות, האסטרטגיה העסקית והשיווקית, התוכנית הפיננסית ועוד.

זכרו, ככלי לגיוס הון, בין אם ממשקיע פרטי או מבנק, אתם למעשה מבקשים לעשות שימוש בכספו של מישהו אחר לטובתכם האישית ולכן, התייחסות רצינית לנושא ומיפוי מדויק של הרווח עבורם הם קריטיים. אין זה הזמן והמקום לעשות דברים בערך, אותם הגורמים רוצים לדעת בדיוק כמה אתם מבקשים מהם ואיך אתם מתכוונים להחזיר את זה.

בשל כל אלו ועוד, עליכם להתייחס לשלב זה כשלב קריטי בהקמת העסק, עבורכם כשיעורי בית ועבור המשקיעים בכם ככלי להיכרות עם העסק שאתם מתכננים. אנו גם ממליצים לבחון לעומק תוכניות שעשו בעלי עסקים אחרים לפני הקמתם. אם ניתן, רצוי מאוד שיהיו אלו עסקים שאתם מכירים את אופי פעילותם כיום ושיש לכם גישה למסמכים התכנוניים שלהם.

לקריאה נוספת, ניתן להוריד את המדריך להקמה וניהול עסק

קידר רואי חשבון הם פירמה המתמחה בליווי חשבונאי מקצועי המשולב עם כלים ניהוליים, במטרה להוביל את העסק ובעליו להתנהלות עצמאית ולצמיחה עסקית, בראייה לטווח רחוק.

נגישות