כיום, לאור שינויי חקיקה, רבים מבעלי החברות או המניות מגלים להפתעתם כי קיימת להם יתרת חוב גבוהה מול מס הכנסה בגין 'חוב בעלים'. חשוב לדעת כי כל משיכת כספים או תשלומי הוצאות פרטיות של בעלים או של בעלי מניות מכספי החברה, נקראת: "יתרת חובה בעלים", וגם אם הכספים ניתנו כהלוואה או כערבות שהחברה העמידה לטובת בעל השליטה, הדבר נחשב כמשיכה של הכספים, ובהתאם – חייב בדיווח מס לפי העניין.

הבעיה המרכזית היא שחלק ניכר מבעלי החברות, בעיקר מי שאינם מעורבים בניהול החשבונאי, אינם מודעים לכך כלל, והמדינה, כהרגלה, אינה מנגישה את המידע כראוי. משרדנו נתקל בלא מעט חברות שהגיעו לסגירה מכיוון שלא היה להן את החוסן להתמודד עם ההפתעה שבסוף תמיד מגיעה. ברשות המיסים יודעים להמתין טוב לחובות האלו שיצטברו, ואז מגלים בעל החברה או מחזיק המניה, כי כמעט כל שקל שמשכו, מחייב תשלום של עוד אחד למדינה.

גם תשלום הסלולר הפרטי הוא "חוב בעלים"

השינוי המהותי בחקיקה בתחום הגיע בדצמבר 2016, במסגרת חוק ההסדרים, אז נקבע כי לא ניתן יותר למשוך כספים מחברות ללא הגבלה. אם בעבר נהגו בעלי חברות שלא לדווח על משיכות כאלו והן היו מתגלות בעיקר בביקורות המס שהיו נערכות לחברות, כיום מחויב כל בעל חברה או בעל מניות המחזיק ביותר מ-10% ממניותיה, לדווח על כל המשיכות העולות על הסכום המצטבר של 100,000 ₪ במסגרת הדו"ח השנתי. אם לא עשה זאת, הוא נחשב כאילו לא דיווח על הכנסות מעסק – עבירה פלילית לכל דבר ועניין.

המשמעות מכך היא שעל כל שקל שמשכתם תתבקשו לשלם כמעט שקל נוסף במס (בחישוב מס שולי של 47% ובתופסת 3% מס יסף). זאת מעבר לעובדה שהפעולה תורמת גם לעיוות המצב העולה מספרי החשבונות של החברה.

אך לא רק משיכות כספים באופן ישיר או העמדתם כערבויות נחשבות ל"משיכה", אלא גם אם רק החזרתם לעצמכם הוצאות פרטיות קבועות באמצעות החברה, כדוגמת: החזרי טלפון פרטי או ביטוחים, כמו: חיים, בריאות, אובדן כושר עבודה ועוד. לאורך זמן, עשוי החזר כזה  להוביל ליתרות חוב בסך מאות אלפי שקלים, וקיימת אפשרות, די וודאית, שלבסוף ישלם בעל העסק כפול מהסכום שלקח, בצורת תשלום מס. הדבר נכון שבעתיים לבעלי מניות הגרים בדירות שרשומות על שם החברה או כאלו שרכשו תכשיטים או אומנות באמצעות החברה.

מכל זאת ניתן להבין שיש חשיבות גבוהה למודעות מלאה לחוק זה ולתכנון נכון של משיכות על ידי בעלי שליטה בחברות. אם קיים חוב כזה, זהו חוב שקריטי לטפל בו לפני סוף שנת המס.

אז איך סוגרים יתרות חוב בעלים?

מעבר כמובן להחזרת החוב, חשוב שתדעו שיש פתרונות יצירתיים מאוד, הרבה מעבר לפתרונות המוכרים של כיסוי החוב על ידי משיכת משכורת או דיבידנד. למעשה, בהרבה מקרים לבעלים יש את האפשרות למחוק את החובות לחלוטין ולעיתים אף להפוך אותם להזדמנות לרווח, לפי העניין.

הידע והמודעות ל'שורות הקטנות' שהופכות לגדולות, הוא פעמים רבות ההבדל בין עסק שנשאר לכזה שנסגר.

מעוניינים בפרטים נוספים וסיוע ? הנכם מוזמנים ליצור עמנו קשר ולקבוע פגישת ייעוץ בנושא.

קידר רואי חשבון הם פירמה המתמחה בליווי חשבונאי מקצועי המשולב עם כלים ניהוליים, במטרה להוביל את העסק ובעליו להתנהלות עצמאית ולצמיחה עסקית, בראייה לטווח רחוק.

נגישות